A szociális szolgáltatások kedvezményezettjeinek jogairól szóló charta

CARTA DREPTURILOR ȘI OBLIGAȚIILOR BENEFICIARILOR DIN CADRUL SERVICIULUI SOCIAL „ADĂPOST DE NOAPTE” 
 

CAPITOLUL I   -  DREPTURI GENERALE

Art.1 Serviciile sociale oferite în cadrul Adăpostului de noapte sunt accesibile fără deosebire de rasă, de naţionalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de orientare sexuală, de opinie, deapartenenţă politică, de avere sau de origine socială.

Art.2 Beneficiarii au dreptul la servicii sociale, în condiţiile legislaţiei române şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte.

Art.3 Serviciile sociale se acordă la cerere sau în urma sesizărilor venite din partea cetăţenilor, altor instituţii sau reprezentanţi ai societăţii civile.

Art.4 Toţi beneficiarii au dreptul de a fi informaţi asupra conţinutului şi modalităţilor de acordare a serviciilor sociale.

 

CAPITOLUL II - DREPTURI COMUNE BENEFICIARILOR DE SERVICII SOCIALE „ADĂPOST DE NOAPTE”

Art.5  Beneficiarilor serviciilor sociale li se respectă drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare pe bază de naționalitate, rasă, sex, religie etc.

Art.6 Beneficiarilor de servicii sociale li se asigura păstrarea confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite.

Art.7 Beneficiarilor de servicii sociale li se asigură continuitatea serviciilor sociale furnizate, atâta timp cât se menţin condiţiile care au generat situaţia de dificultate şi resursele umane şi materiale ale instituţiei permit acest lucru.

Art.8 Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă dreptul la demnitate şi intimitate de-a lungul procesului de furnizare a serviciilor.

Art.9  Beneficiarilor de servicii sociale li se respectă viaţa intimă pe tot parcursul procesului de furnizare al serviciilor sociale.

Art.10 Beneficiarii de servicii sociale au dreptul să participe la luarea deciziilor privind intervenţia socială care li se aplică, putând alege variante de intervenţie, dacă acestea există.

Art.11 Beneficiarii de servicii sociale au dreptul să participe la evaluarea serviciilor sociale primite.

 

Capitolul III - DREPTURI SPECIFICE SERVICIILOR DE INFORMARE

Art.12 Beneficiarii serviciilor sociale de informare au dreptul la o informare corectă. Aceasta presupune ca: 

profesioniştii trebuie să fie bine pregătiţi din punct de vedere profesional;

profesioniştii îşi vor adopta limbajul profesional la capacităţile de înţelegere şi caracteristicile clientului (exprimarea va fi clară, concisă şi se vor evita termenii ştiinţifici);

profesioniştii vor furniza informaţii obiective, centrate pe problema beneficiarului şi vor comunica ceea ce acesta trebuie să ştie, nu cu ceea ce ar dori să audă.

Art.13  Beneficiarii de servicii de informare au dreptul la o informare completă, constând în:

o abordare comprehensivă a problemei prin faptul că profesioniştii îşi vor construi relaţii cu alţi profesionişti din diverse domenii de activitate;

profesioniştii îi vor prezenta beneficiarului toate avantajele şi dezavantajele opţiunilor posibile.

Art.14  Beneficiarii de servicii de informare au dreptul la o informare adaptată sau specifică, în funcţiede nevoile şi problemelor lor.

Art.15  Beneficiarii de servicii de informare au dreptul la o informare operativă, realizată în cel mai scurt timp posibil de la momentul solicitării de servicii.

Art.16  Beneficiarii de servicii de informare au dreptul la o informare competentă, realizată de către mai mulţi profesionişti, în funcţie de competenţele acestora şi nevoile lor.

 

CAPITOLUL IV - DREPTURI SPECIFICE BENEFICIARILOR DE SERVICII DE CONSILIERE

Art.17 Relaţia de consiliere se bazează pe un contract, încheiat între părţi, în care sunt specificate drepturile şi obligaţiile acestora precum şi sancţiunile în cazul nerespectării contractului, în conformitate cu legislația în domeniul protecției copilului.

Art.18  Beneficiarii de servicii sociale, au dreptul la o relaţie de consiliere bazată pe nevoile şi dorinţele lor. Aceasta presupune ca:

profesionistul să facă o analiză corectă, obiectivă a nevoilor şi problemelor clientului:

profesionistul să aleagă strategia şi metodele adecvate în rezolvarea problemelor cu care se confruntă clientul.

Art.19 Beneficiarii de servicii sociale, au dreptul la o relaţie de consiliere neutră/imparţială:

profesionistul nu va face discriminări pe bază de: sex, religie, rasă, etnie, apartenenţă profesională, orientare politică sau sexuală şi venituri;

profesionistul nu intră în relaţii de consiliere cu prieteni, colegi, cunoscuţi sau rude;

profesionistul va evita transpunerea în starea emoţională a clientului;

profesionistul nu se va implica în relaţii suplimentare cu clientul;

profesionistul nu va folosi informaţiile obţinute în timpul consilierii în scop personal;

profesionistul nu va influenţa clientul în orientarea politică, religioasă, sexuală sau de altă natură;

clientul are dreptul la autodeterminare prin alegerea modalităţilor de acţiune dorite, în urma prezentării opţiunilor de către profesionist;

profesionistul nu va impune o decizie luată de către el clientului;

profesionistul va pune interesul clientului mai presus de interesul său.

 

CAPITOLUL V - OBLIGATII COMUNE BENEFICIARILOR DE SERVCII SOCIALE

Art.20 Beneficiarii serviciilor sociale au obligația de a spune profesionistului adevărul, de a furniza acestuia informații corecte cu privire la identitate, situație familială, socială, medicală, economică și să permită furnizorului de servicii sociale verificarea veridicității acestora. 

Art.21 Beneficiarii serviciilor sociale au datoria de a accepta responsabilități, respectiv de a-și asuma toate responsabilitățile obișnuite ale unei ființe umane ca membru al unei familii, al comunității și ca cetățean în acord cu normele legale in vigoare.

Art.22 Beneficiarii serviciilor sociale sunt obligați să participe activ la procesul de furnizare a serviciilor sociale.

Art.23 Beneficiarii serviciilor sociale au obligația de a comunica serviciului social orice modificare intervenită în legatură cu situația lor personală pe tot parcursul acordarii serviciului social.

Art.24 Beneficiarul are obligația de a colabora cu asistentul social în acordarea serviciilor sociale.

Art.25 Beneficiarul de servicii sociale are obligația să sesizeze conducerea serviciului în cazurile în care consideră că asistentul social nu își îndeplinește corespunzător obligațiile prevăzute în codul etic.

Art.26 Beneficiarii serviciilor sociale au obligația să manifeste respect în relația cu asistenții sociali.

Art.27 Beneficiarii de servicii sociale de informare și consiliere au obligația să respecte prevederile contractului de servicii sociale, acolo unde este cazul.

Art. 28 Beneficiarii au obligația de a achita contribuția lunară de întreținere pentru beneficiarii cu venituri proprii, în funcție de veniturile personale lunare realizate. 

Art. 29 Beneficiarii au obligația de a respecta regulamentul de organizare și funcționare, precum și normele interne de funcționare ale Adăpostului de Noapte. 

 

CAPITOLUL VI - DISPOZITII FINALE

Art.30 Prezenta Carta Drepturilor va fi îmbunătățită periodic dată fiind complexitatea activității în domeniul asistenței sociale.

Art.31 Carta Drepturilor se va aduce la cunoștinta beneficiarilor prin afișare la sediul Serviciului Social – Adăpost de Noapte.

cookieA sütik segítenek szolgáltatásaink biztosításában.