Felvételi módszertan
PROCEDURĂ DE ADMITERE ÎN CENTRU REZIDENȚIAL – ADĂPOST DE NOAPTE
1. SCOPUL PROCEDURII FORMALIZATE
1.1. Stabilește modul de realizare a activității, compartimentele și persoanele implicate.
1.2. Dă asigurări cu privire la existența documentației adecvate derulării activității.
1.3. Asigură continuitatea activității, inclusiv în condițiile de fluctuație a personalului.
1.4. Sprijină auditul și/sau alte organisme abilitate în acțiuni de auditare și/sau control, iar conducerea instituţiei, în luarea deciziei.
1.5. Alte scopuri specifice procedurii formalizate: stabilirea condițiilor pentru acordarea serviciilor în Centrul Rezidențial – Adăpost de Noapte;
2. DOMENIUL DE APLICARE A PROCEDURII FORMALIZATE
2.1. Precizarea (definirea) activității la care se referă procedura formalizată
Prezenta procedură se referă la modul de întocmire, verificare și aprobare a documentației pentru admiterea în Centrul Rezidențial – Adăpost de Noapte din cadrul Direcției de Asistență Socială Miercurea-Ciuc.
2.2. Delimitarea explicită a activității procedurate:
2.2.1. Primirea și înregistrarea cererii, verificarea documentelor justificative, efectuarea anchetei sociale, propunere spre acordare/neacordare a serviciilor, vizarea documentației și centralizarea lunară a beneficiarilor.
2.2.2. Activitatea de primire, verificare și înregistrare a cererilor și documentelor justificative se realizează la nivelul Direcției de Asistență Socială Miercurea-Ciuc.
2.2.3. La nivelul Direcției de Asistență Socială se vor acorda toate informațiile privind modul de întocmire a dosarelor pentru primirea în Adăpost de Noapte și se vor pune la dispoziție formularele standardizate de cereri și lista cu actele necesare pentru admiterea în Centru.
2.2.4. După depunerea dosarelor complete se va efectua ancheta socială pentru verificarea condițiilor de acordare a serviciilor în cadrul Centrului.
3. DOCUMENTE DE REFERINȚĂ (REGLEMENTĂRI) APLICABILE ACTIVITĂȚII PROCEDURATE
3.1. Legislaţie primară
- Legea nr. 292/2011 asistenței sociale, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
- Ordinul nr. 29 din 3 ianuarie 2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum şi a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat şi cantinele sociale – Anexa 5 (Standarde minime de calitate pentru serviciile sociale acordate în comunitate, organizate ca adăposturi de noapte, cod 8790 CR-PFA-II)
- Normele metodologice de aplicare a prevederilor legii nr. 197/2012 aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 118/2014, cu modificările și completările ulterioare;
3.2. Alte documente, inclusiv reglementări interne ale Direcției:
- Dispoziția nr. 805 din 31 iulie 2024 privind aprobarea Regulamentului de Organizare și Funcționare a Serviciului Social-Adăpost de noapte și a Manualului de proceduri;
- Regulamentul de Organizare și Funcționare a Serviciului Social – Adăpost de Noapte.
4. DESCRIEREA PROCEDURII FORMALIZATE:
4.1. Generalităţi
4.1.1. Procedura urmăreşte definirea paşilor ce trebuie urmaţi la constituirea dosarelor pentru acordarea serviciilor în cadrul Centrului Rezidențial – Adăpost de Noapte;
4.1.2. Beneficiarii Centrului Rezidențial – Adăpost de Noapte sunt:
- persoanele adulte care nu au locuinţă şi nici posibilitatea de a-şi asigura condiţii de locuit din resurse proprii sau cu sprijinul familiei cu condiția ca aceste persoane să aibă ultimul domiciliu stabil în Municipiul Miercurea-Ciuc;
- tinerii cu vârsta de peste 18 ani care părăsesc sistemul de protecţie al statului, proveniți din centrele de plasament de pe raza Municipiului Miercurea-Ciuc și care au ultimul domiciliu stabil în Municipiul Miercurea-Ciuc.
- persoane vârstnice fără locuinţă cu probleme sociale deosebite;
4.1.3. Paşii parcurşi în derularea procedurii vizează:
- Primirea cererii şi verificarea documentelor justificative;
- Înregistrarea cererii în registrul de intrare-iesire al institutiei şi eliberarea unui număr de înregistrare către solicitant;
- Efectuarea anchetei sociale;
- Întocmirea Planului Individualizat de Asistență Socială;
- Înaintarea dosarului pentru certificare de către directorul executive al Direcției de Asistență social Miercurea-Ciuc;
- Încheierea contractului de servicii sociale cu beneficiarul;
- Semnarea unui Angajament de plată;
- Verificarea periodică a îndeplinirii condițiilor de acordare a serviciilor în Centrul Rezidențial -Adăpost de Noapte
4.2. Documente utilizate:
4.2.1. Lista şi provenienţa documentelor utilizate:
Cererea-tip pentru acordarea serviciului în cadrul Centrului Rezidențial – Adăpost de Noapte se completează de către solicitant, formularul se pune la dispoziție gratuit, de către Direcția de Asistență Socială Miercurea-Ciuc;
4.2.2. Lista documentelor utilizate:
- Cerere;
- Adeverință de venit/Cupon pensie etc.;
- acte de identitate;
- Adeverință medicală – control medical – apt pentru comunitate;
- Certificat grad handicap (dacă este cazul);
- Alte acte, după caz, privind situația socio-medicală și familială a solicitantului;
- Anchetă socială;
- Plan Individualizat de Asistență Socială;
- Declarație pe propria răspundere cu privire la prelucrarea datelor personale conform prevederilor (UE) 679/2016;
- Contract de servicii sociale;
- Angajament de plată;
- Legitimația – care cuprinde date privind numele și prenumele beneficiarului, datele actului de identitate și vizele semestriale;
4.2.3. Conţinutul şi rolul documentelor utilizate:
- Datele cuprinse în cererea privind acordarea serviciilor în cadrul Centrului Rezidențial – Adăpost de Noapte sunt supuse confidenţialităţii în conformitate cu respectarea legislaţiei privind datele cu caracter personal.
- Acestea vor putea fi folosite numai în scopul stabilirii dreptului şi al întocmirii unor situaţii statistice, precum și în situații justificate de unele măsuri de incluziune socială.
4.3. Resurse umane:
Personalul cu atribuții în activitatea Centrului Rezidențial – Adăpost de Noapte este personalul încadrat la Direcția de Asistență Miercurea-Ciuc.
4.5. Derularea operaţiunilor şi acţiunilor activităţii:
- Admiterea în Centrul Rezidențial – Adăpost de Noapte se realizează pe bază de cerere și a actelor doveditoare din care rezultă îndeplinirea condițiilor legale pentru admitere. Direcția de Asistență Socială asigură serviciul de primire, înregistrare, verificare, aprobare, centralizare și monitorizare.
- Cererile şi actele din care rezultă îndeplinirea condiţiilor legale de admitere în centru se depun şi se înregistrează la Direcția de Asistență Socială Miercurea-Ciuc.
- După efectuarea anchetei sociale, se întocmește Planul Individualizat de Asistență Socială, urmând ca documentația completă să fie înaintată directorului executiv;
- Solicitantul semnează un angajament de plată cu privire la contribuția lunară;
- Încheierea Contractului de acordare a servicii sociale, în două exemlare; Contractul se încheie pentru o perioadă de un an cu posibilitatea prelungirii prin act adițional;
- Beneficiarii care nu realizează venituri pot fi cazați fără a plăti contribuția pe o perioadă de maxim 3 luni.
- Valoarea contribuției lunare: solicitanții care realizează venituri, pot beneficia de serviciile adăpostului de noapte, contra cost, în funcție de venitul realizat, ce se stabilește la 1/3 parte a venitului realizat, din care nu poate depăși 1/6 parte din valoarea salariului de bază minim brut pe țară;
4.5.1 Criteriile de eligibilitate sunt următoarele:
- Ultimul domiciliu stabil în municipiul Miercurea Ciuc, cu excepția tinerilor care provin din centre de plasament de pe raza județului Harghita;
- Să nu dețină proprietăți (locuință și / sau terenuri agricole);
- Să fie independenți fizic;
- Să nu prezinte afecțiuni care îl fac incompatibil pentru colectivitate;
- La data solicitării asistenței nu au niciun fel de adăpost și nici nu își pot asigura unul, neavând rude sau aparținători care i-ar putea găzdui.
4.4. Resurse financiare:
Resursele financiare privind Centrul Rezidențial – Adăpost de Noapte sunt alocate din bugetul local pentru Direcția de Asistență Socială Miercurea-Ciuc.