A hajléktalan személyek azonosításának módszertana
PROCEDURĂ
PRIVIND IDENTIFICAREA, SEMNALAREA ȘI SOLUȚIONAREA CAZURILOR DE ABUZ ȘI NEGLIJENȚĂ
A. INTRODUCERE
- Centrul Rezidențial - Adăpost de Noapte protejează interesele tuturor asistaţilor împotriva pericolului de hărţuire, abuzului sau negljenţei şi nu tolerează aceste fapte, indiferent de sex, vârstă, rasă, culoare, naţionalitate, religie, orientare sexuală sau situaţie de dizabilitate.
- Personalul Direcției de Asistență Socială și a Centrul Rezidențial - Adăpost de Noapte, trebuie să se comporte într-o manieră care să respecte demnitatea beneficiarilor, colegilor şi a altor persoane care participă la activitatea Centrului Rezidențial – Adăpost de Noapte
- Elaborarea procedurii de prevenire a abuzului, hărţuirii şi neglijentei are trei scopuri:
1) Să protejeze integritatea beneficiarilor şi să asigure un instrument pentru asistaţi ca să raporteze sau să adreseze plângeri de abuz, hărţuire sau neglijenţă;
2) Să protejeze beneficiarii și personalul;
3) Să dezvolte şi să promoveze dezvoltarea şi progresul continuu a activităţii din centru.
- Este de datoria personalului de a proteja persoanele cu care vin în contact şi de a preveni abuzul fizic, sexual sau emoţional, hărţuirea sau neglijența.
- Îndeplinind această îndatorire, procedura protejează beneficiarii și asigură îmbunătăţirea calităţii vieţii în cadrul centrului.
Este responsabilitatea fiecărui angajat de a asigura siguranţa fiecărei persoane cu care intră în contact în cadrul activităţilor din cadrul centrului.
- Acest lucru include prevenirea abuzului fizic, sexual sau emoţional, hărţuirea şi comportamentul neglijent.
- Centrul Rezidențial – Adăpost de Noapte, impune politica de Toleranţă Zero la abuz, hărţuire sau neglijență tuturor persoanelor care participă la activităţile din centru să respecte această politică.
B. DEFINIȚII
- Hărţuirea. Tipurile de comportament care constituie hărţuirea includ remarci şi glume care nu sunt bine venite sau care ar putea fi considerate ca nefiind bine venite, inclusiv glume bazate pe rasă, culoare, origine etnică sau naţională, vârstă, sex, religie, orientare sexuală, dizabilitate sau alte motive interzise, abuz verbal sau amentinţări, afişarea rasismului sau răspândirea acestuia, materiale pornografice sau alt fel de materiale ofensive, gesturi inadecvate sau ofensive, asalt sau abuz fizic.
- Hărţuirea sexuală se referă la avansurile sexuale, cereri pentru favoruri sexuale sau comportament verbal sau fizic de natură sexuală. În unele cazuri, hărţuirea sexuală precede abuzul sexual şi este o tehnică folosită de infractorii sexuali pentru a-şi acapara victimele.
- Exemplele de hărţuire sexuală includ, dar nu sunt limitate la glumele sexuale, priviri sau remarci sexuale, arătarea unor materiale ofensive sexuale, folosirea unor cuvinte sexuale degradante pentru a descrie o persoană, comentarii sau gesturi sugestive sexual sau obscene, afirmaţii sau comentarii neadcevate faţă de viaţa sexuală a unei persoane, flirtări sexuale neadecvate, avansuri sau apropouri, cerinţe pentru favoruri sexuale, abuz verbal sau ameninţări de natură sexuală.
- Abuzul sexual şi termenul general de abuz. Abuzul sexual se referă la angajarea unei persoane în acte sexuale implicite sau explicite, sau forţarea sau încurajarea unei alte persoane pentru a se angaja în acte sexuale implicite sau explicite singur sau cu alte persoane de orice vârstă, fie de acelaşi sex, fie de sex opus.
- Abuzul sexual poate include, de asemenea, ofense cum ar fi expunerea indecentă sau arătarea de materiale pornografice sau sexuale. În mod general, abuzul include cauzarea unei injurii fizice, care rezultă în rău substanţial sau ameninţarea unui rău substanţial de la o injurie fizică sau eşuarea de a face un efort deosebit pentru prevenirea unei acțiuni de o altă persoană care duce la o astfel de injurie fizică.
- Neglijenţa. Neglijenţa include, dar nu este limitată la: a lăsa o persoană vulnerabilă într-o situaţie în care persoana ar putea fi expusă unui risc substanţial a unui rău mental sau fizic, fără a avea grijă ca persoana respectivă să fie bine protejată. Plasarea unei persoane vulnerabile într-o situaţie sau refuzul de o scoate din această situaţie, de care o persoană rezonabilă care şi-ar da seama că necesită o astfel de actiune (dincolo de abilităţile fizice ale persoanei, condiţie mentală sau nivel de maturitate) este considerată tot neglijență.
- Beneficiar. Persoane fără adăpost care au împlinit vârsta de 18 ani, care sunt în situație de risc, cu domiciliul sau reședința în raza municipiului Miercurea Ciuc;
C. REGULILE ŞI LINIILE DIRECTOARE ALE LOCUINȚEI PENTRU PREVENIREA ABUZULUI
- Centrul Rezidențial – Adăpost de Noapte militează pentru prevenirea abuzului, hărţuirii şi neglijenţei.
- Centrul Rezidențial – Adăpost de Noapte stabileşte reguli şi proceduri pentru anunţarea şi luarea de măsuri faţă de orice fel de abuz, hărţuire sau neglijenţă care ar putea fi făcută.
- Procedurile de abuz și neglijență trebuie să fie aduse la cunoştinţa angajaţilor şi trebuie să fie accesibil tuturor persoanelor implicate în activitatea centrului.
- Anunţarea imediată şi raportarea autorităţilor şi persoanelor competente, se cer în toate situaţiile.
- Pregătirea pentru prevenirea abuzului şi hărţuirii va fi asigurată de către Direcția de Asistență Socială pentru tot personalul şi a beneficiarilor.
D. CONSECINŢELE VIOLĂRII POLITICII
- Angajatul sau beneficiarul căruia s-a făcut o plângere de abuz, hărţuire sau neglijență va fi cercetat de către conducerea Direcției de Asistență Socială.
- În cazul cercetării prealabile s-a dovedit că o plângere de abuz, hărţuire sau neglijenţă bazându-se pe dovezi, este susţinută, va fi încheiat un proces verbal de constatare și un referat pentru începerea cercetării disciplinare.
E. CONFIDENŢIALITATEA DATELOR PERSONALE
- Datele personale ale beneficiarilor, inclusiv informaţiile de contact cum ar fi adrese şi numere de telefon, vor fi păstrate de persoanele desemnate pentru înregistrarea acestora.
- Toate informaţiile privind datele personale precum şi starea beneficiarului, sunt confidenţiale chiar şi după decesul acestuia. Informaţiile cu caracter confidenţial pot fi furnizate numai în cazul în care beneficiarul îşi dă consimţământul explicit sau dacă legea o cere în mod expres.
- În cazul în care informaţiile sunt necesare altor furnizori de servicii acreditaţi, implicaţi în tratamentul beneficiarului, acordarea consimţământului nu mai este obligatorie, cu remarca transmiterii responsabilităţii de confidenţialitate.
F. PROCEDURI PENTRU RAPORTAREA PLÂNGERILOR DE ABUZ, HĂRŢUIRE SAU NEGLIJENŢĂ
- Orice angajat, membru al personalului căruia i s-a raportat un incident de abuz, hărţuire sau neglijenţă, este responsabil pentru raportarea plângerii.
- Personalul Direcției de Asistență Socială înregistrează sesizarea.
- Se urmăresc paşii esenţiali:
a. numele, vârsta, sexul, persoanei vătămate;
b. natura şi existenţa unei forme de abuz sau încălcare;
c. strângerea de suficiente informaţii de la cel ce sesizează, pentru a se permite o decizie clară asupra cazului;
d. evaluarea informaţiilor pe linia existenţei sau a unui abuz sau încălcare;
e. evaluarea credibilităţii celui care face sesizarea.
- Odată ce se stabilește existenţa unui abuz următoarea fază este stabilirea urgenței intervenţiei în funcţie de gradul de risc în care se află persoana vătămată.
Evaluarea situației trebuie făcută de către personalul Direcției de Asistență Socială și trebuie să răspundă la câteva întrebări:
- A suferit persoana un abuz/neglijare care să fie sancționată de lege?
- A existat o infracţiune?
- Cine este agresorul?
- Agresorul este personalul din cadrul centrului care lucrează cu beneficiarii?
- Cine mai are responsabilitate dintre cei care au lucrat în schimbul respectiv?
- Există alte surse de informare sau martori?
- Există şi alte victime?
- Este posibil ca acest lucru să se repete în viitor?
- Direcția de Asistență Socială trebuie să asigure o investigaţie completă şi promptă cu opţiunile adecvate pentru rezolvarea plângerii, depinzând de factorii specifici ai situaţiei.
Trebuie vizate următoarele direcţii:
- Care este natura, întinderea şi cauzele abuzului precum şi factorii de risc?
- Care sunt efectele abuzului asupra colegilor de cameră?
- Care sunt paşii de urmat în intervenţie?
- Planificarea interventiei
În situaţia raportării a unui caz de abuz, hărţuire sau neglijenţă suspecte de a intra în categoria infracțiunilor, personalul Centrului raportează Direcției de Asistență Socială, care la rândul ei anunță de îndată poliţia.
GHID DE BUNE PRACTICI PENTRU EVALUAREA SITUAŢIILOR SUSPECTE DE ABUZ
1. Raportul de la victima bănuită
- Ascultă atent şi stai calm. Fii conştient că îţi trebuie mult curaj pentru raportarea unui abuz. Este adecvat să asculţi şi să încurajezi. Nu exprima şoc, groază sau neîncredere.
- Asigură intimitate , dar nu confidenţialitate. Explică faptul că trebuie să spui cuiva despre abuz/hărţuire pentru a stopa acest lucru şi pentru a te asigura că nu li se va mai întâmpla şi altora.
- Obţine informaţii, dar nu interoga. Pune-i persoanei întrebări ca să stabileşti ce s-a făcut şi cine a făcut asta. Asigură persoana că el sau ea a făcut bine că ţi-a spus. Evită să pui întrebări de genul "de ce?". Adu-ţi aminte că este responsabilitatea ta să relatezi cele întâmplate autorităţilor competente.
- Nu judeca şi asigură persoana. Nu critica nimic din ceea ce s-a întâmplat sau orice persoană care este implicată. Este deosebit de important să nu învinovăţeşti sau să critici persoana.
- Asigură persoana că nu s-a întâmplat din cauza ei şi că a fost curajos din partea ei să vină şi să-ţi spună ce s-a întâmplat.
- Notarea. Notează în scris conversaţia cu persoana respectivă imediat după raport, notând de asemenea data şi ora conversaţiei. Foloseşte cuvintele persoanei şi notează numai ce ţi s-a spus.
2. Protejează individul
- Asigură siguranţa persoanei bănuite că ar fi fost supusă unui abuz, hărţuiri sau neglijenţe. Înlătură persoana imediat din această situaţie şi înlătură orice contact al acesteia cu cel care a abuzat-o sau a hărţuit-o.
- Motivează-te prin faptul că aşa este bine pentru siguranţa persoanei şi că nu este o pedeapsă sau răzbunare.
3. Raportul către autorităţile legale competente.
- Raportează imediat orice caz de abuz, hărţuire sau neglijenţă către Direcția de Asistență Socială pentru investigaţie, care are responsabilitatea pentru căutarea şi colaborarea cu entitățile competente.
4. Evitarea bârfei şi a învinuirii.
- Nu spune nimănui despre raport decât acelora menţionaţi de liniile directoare.
- Trebuie să se aibă grijă pentru a proteja drepturile victimei şi ale persoanei acuzate în timpul investigaţiei. Centrul Social – Adăpost de Noapte păstrează intimitatea (diferit de confidenţialitate) oricărei persoane acuzate.
5. Nu provocaţi persoana bănuită
- În cazul hărţuirii nepenale, Direcția de Asistență Socială este responsabil pentru investigare.
6. Ducerea la bun sfârşit
- După raportarea plângerilor către Direcția de Asistență Socială, acesta va conduce o investigaţie indepententă a plângerilor de abuz sexual, hărţuire sau neglijenţă în termen de 24 ore de la raportare.
- Orice angajat împotriva căruia s-a făcut o plângere de abuz sexual, hărţuire sau neglijenţă, nu i se va mai permite contactul cu victima bănuită sau alte persoane care sunt expuse unui risc potenţial, până când problema nu este rezolvată.
7. Linii directoare pentru raportarea ulterioară a plângerii
- Victima bănuită este posibil să se simtă stânjenită, confuză şi va putea deveni retrasă, evitând angajaţii sau beneficiarii. Va fi de un mare ajutor ca beneficiarul să simtă şi să ştie că centrul rămâne un sprijin pentru el.
- Atunci când se adresează o plângere de abuz, hărţuire sau neglijenţă, cea mai importantă grijă este siguranţa victimei bănuite. Angajaţii nu au voie să speculeze, să facă comentarii editoriale, sau să ofere opinii personale care ar putea împiedica poliţia sau investigaţiile penale.
- Angajaţii trebui să fie avertizaţi de speculaţii sau comentarii faţă de această problemă, în timpul investigaţiei. Comentariile făcute despre victimele bănuite, sprijinind persoana bănuită de abuz sau hărţuire nu sunt în conformitate cu principiile Centrul Rezidențial – Adăpost de Noapte.
- Comentariile făcute împotriva persoanei bănuite de abuz ar putea duce la reclamaţie defăimătoare, duse de persoana bănuită de abuz sau hărţuire împotriva altor angajaţi sau a centrului.